Je pro mě lepší Tai-či nebo Čchi-kung?

Nápověda pro nerozhodné. 
Co očekávat od obou typů našich kurzů a jaké jsou hlavní rozdíly?
Počítáte s pravidelným domácím procvičováním nebo ne?
Máte bolesti kolen, plosek nohou, horší rovnováhu?
Co nabízí výhradně kurz Tai-či a co v Čchi-kung nenajdeme a naopak?


Pořádáme 2 typy kurzů tradičních, čínských, zdravotních, energetických a pohybových umění:

1) TAI-ČI 

Výuka základní, pěkné a harmonizující pohybové sestavy Yang 24 forem, základní rozcvička, a základní čchi-kung, celá lekce probíhá výhradně vestoje, v dalších ročnících navazujeme dalšími sestavami a prohlubováním.

2) ČCHI-KUNG ve spojení s fyziorehabilitačními cviky

Jednodušší, nenáročné cvičení  ve stoje s prvky rehabilitačních cviků vestoje a občas na zemi, vkleče, sedu atd.

Účast na obou typech kurzů zároveň úplně novým cvičencům vřele nedoporučujeme:

- aby se vám jednotlivé pohyby zpočátku nepletly a neměli jste "syndrom pohybového přehlcení". 

Přestože jde zejména o cvičení těla a energie, jde i o výcvik celkové, ale i té nejjemnější koordinace a tím pádem mozkových funkcí. 

Motorické (pohybové) přehlcení mozku je tedy u naprostých začátečníků zcela nežádoucí. 

"Kdo dva zajíce honí, žádného neuloví". 

Pokojně se tedy ve školním roce soustřeďte jen na jeden zvolený kurz. U pokročilejších cvičenců, kteří s námi již cvičili je možná účast na obou typech kurzů, mají-li vše již vyzkoušené z minulých ročníků.


UKÁZKA Z KURZU TAI-ČI

UKÁZKA FYZIO CVIČENÍ ZE SEMINÁŘE ČCHI-KUNG A FYZIO

(na videu není cvičení Čchi-kung)


CO JE OBĚMA TYPŮM KURZŮ SPOLEČNÉ?

Zdravotní, energetizující, relaxační a jiné benefity jsou u obou kurzů, dá se říci, stejné. Snad u Čchi-kungu, díky menší pohybové a koordinační náročnosti, přicházejí benefity o něco dříve než u Tai-či, ale záleží vždy na samotném cvičenci a jeho stupni ponoření se do principů umění...

Na obou typech kurzů probíhá prvních asi 20 minut každé lekce stejná a léty osvědčená rozcvička celého těla a stejný základní čchi-kung k přípravě celého těla na navazující jemnější pohyby (Tai-či nebo Čchi-kung sestavy dle typu kurzu). Již z těchto základních dovedností získává každý očekávané efekty.

Na obou kurzech rovněž potkáte spoustu nových přátel a užijete si i nějakou legraci, která bývá mimoděk vedlejším projevem vzrůstající vitální energie účastníků. Minimálně prvních 20 minut, jakmile již základní rozcvičení znáte, cvičíme za doprovodu příjemné relaxační hudby na obou kurzech :-)

Energie (z) umění Tai-či a Čchi-kung je stejná, ale Tai-či propojí, seřídí a integruje tělo nesrovnatelně lépe než Čchi-kung.


POČÍTÁTE S PRAVIDELNÝM DOMÁCÍM PROCVIČOVÁNÍM NEBO NE?

Začněme asi tím nejdůležitějším rozdílem mezi oběma typy kurzů:

TAIČI: 

Pokud máte chuť a máte kapacitu se učit novému a ideálně každý den / obden (minimálně 1. školní rok výuky) alespoň chvíli doma / venku sami potrénovat, volte VÝUKOVÝ kurz Tai-či. Nemějte strach, vše vás perfektně naučíme.

Tai-či kurz je koncipován jako čistě výukový, tj. po několika prvních lekcích již naplno najedeme na výuku sestavy 24 forem a vaším úkolem bude si nový cvičební materiál do příště procvičovat, ovládnout ho v rámci možností. Následnou lekci po rozcvičce zopakujeme, opravíme chyby a opět přidáme další krátký cvičební úsek. Výuku řídíme vždy podle skupiny, zvládá-li skupina, jedeme rychleji, nezvládá-li, zpomalíme a procvičíme potřebné. Nemusíte se bát, prostě vás to naučíme, pokud máte opravdový zájem. Chybíte-li i několikrát za sebou, nic se neděje, vše se dá dohnat, sestavu neustále opakujeme. 

Pokud by vaše účast na VÝUKOVÉM kurzu Tai-či měla být pouze o tom, že si přijdete 1x týdně na kurz zacvičit a doma jste se ani nepokusili o procvičení materiálu, je pro vás kurz Tai-či zcela špatnou volbou. Se skupinou byste časem ztratili tempo a šlo by o ztrátu vašeho času a energie, přestřelení vašich možností. 

ČCHI-KUNG A FYZIO: 

Domácí cvičení se nepředpokládá, není nutné (i když časem sami zjistíte, jak je to fajn si každé ráno zacvičit, protože rozdíl stavu před / po je obrovský). 

Pokud jste např. v životní situaci, že všeho máte opravdu nad hlavu, jste vystresovaní a těžko k tomu všemu co vás v životě provází ještě přiberete závazek pravidelně doma procvičovat Tai-či, pak zvolte Čchi-kung.

Celá lekce Čchi-kung je od začátku do konce komentovaná, takže pro cvičence nebyl žádný problém přidat se např. i před koncem kurzu v dubnu. Tai-či je samozřejmě též plně komentované, ale jakmile cvičenci znají část sestavy, dostanou prostor cvičit chvíli i sami a zapamatovat si pohyb, zatímco při jejich cvičení vychytávám chyby a koriguji.

Pokud jste přes den nuceni podávat v práci nebo doma vysoký výkon a chcete si přijít odpočinout a nechat se jednoduše vést a moc u toho nepřemýšlet, je Čchi-kung jistě správnou volbou.

 

MÁTE POTÍŽE S KOLENY, PLOSKAMA NOHOU A ROVNOVÁHOU?

Máte-li větší potíže s koleny, bolestivého charakteru, zvláště při chůzi, stoji nebo dokonce v klidu (např. těžší artróza), zvolte spíše Čchi-kung.

Vaše kolena si při Čchi-kung a fyzio občas odpočinou od cvičení ve stoji tím, že využijeme i další polohy, cvičení vsedě, na zemi, atd. Samozřejmě při cvičení vkleče v rámci fyzio cviků si cviky přizpůsobíte nebo v případě potíží vynecháte (jako vše, co by působilo problém), to je jasné. 

Pokud trpíte spíše nestabilitou kolen (porušením vazů atd.) a potřebujete koleno zpevnit, pak je cvičení Tai-či, které probíhá v nestabilitě nejlepší volbou na zpevnění kolen. 

Obecně platí, že cvičením Tai-či se dají kolena úspěšně léčit, ale při špatném cvičení, nesledujete-li bedlivě instrukce se dají kolena I poničit (vždy pečlivě upozorňujeme, nemusíte mít žádný strach). 

Každopádně při Tai-či vaše kolena a stehna dostanou od samého začátku větší zátěž (a zesílí tak rychleji) než při cvičení Čchi-kung - s tím je dobré počítat. 

Veškeré cvičení Tai-či probíhá na mírně nebo více pokrčených kolenou - jedině tak lze nastavit celé tělo do správného režimu, kdy pohyb léčí. Při cvičení Čchi-kung si občas od pokrčení kolen ulevíte.

Máte-li potíže s rovnováhou, stabilitou, plochýma nohama (nechcete stát namístě nebo při delším stání máte bolest plosek) a chcete-li tyto stavy postupně zlepšit, zvolte Tai-či, kde je přesná a citlivá rovnováha součástí každého kroku, přesunu v rámci pohybové sestavy.  


CO NABÍZÍ VÝHRADNĚ (KURZ) TAI-ČI A CO V (KURZU) ČCHI-KUNGU NENAJDEME?

Tai-či má bohatý vnitřní obsah a je velmi pěkné na pohled a příjemné na zacvičení. Pohybujete se při něm o několik řádů kvalitněji, chytřeji, důmyslněji a luxusněji než při jednoduchém Čchi-kung. Tai-či propojí a integruje tělo nerovnatelně lépe než Čchi-kung.

Narozdíl od pohybů Čchi-kung je sestava Tai-či velice pohybově propracovaná a tím je samozřejmě pohybově trochu náročnější na koordinaci a zapamatování. 

Tai-či je ve své podstatě bojové umění. Za každým pohybem se ukrývá bojová aplikace, která prozrazuje vedení vnitřní síly a kterou vám v případě zájmu vysvětlíme a schematicky demonstrujeme. 

Bojové dovednosti však na kurzu cíleně vůbec netrénujeme, není to záměr který bychom chtěli rozvíjet. 

Cvičíme pro rehabilitační cíle, vitalitu, dobrou kondici, zdraví, zklidnění, odpočinek i zaoblení života a jeho "hran" (nenásilí, kruhovitost, nepřitahování problémů).  

Tai-či bez Čchi-kungu by nefungovalo, bylo pouhou pohybovou gymnastikou bez vnitřního obsahu. Proto cvičíme v rámci základních dovedností vždy prvních 20 minut kurzů Tai-či cvičení na rozvoj energie, tedy základní Čchi-kung.

Se všemi 17 sestavami Tai-či včetně šavle, které aktivně cvičím, se lze ohledně místa dobře vejít do malého obýváku. Obavy z nedostatku prostoru stranou...

Tai-či je rovněž Čchi-kung. Jde o bojový druh Čchi-kungu. Nicméně o bojové využití Tai-či v dnešní době není zájem, využíváme ho pro jeho unikátní účinky na tělo, energii a mysl. 

Historicky každý adept bojového umění Tai-či, chtěl-li se naučit umění boje, si nejprve vylepšil pomocí Tai-či zdraví. Bojová dovednost se objevila záhy, pokud to byl záměr adepta.

Unikátnost Tai-či spočívá v tom, že vědomě pracujeme s proměnou yinu / yangu. 

Při cvičení vzniká, nejen díky otvírání a zavírání se v pozicích a neustálému přenášení váhy, "pohupování", jakási vnitřní pulzace a rytmus. 

Později se objevuje vnitřní tělesná a energetická vlna nazývaná Ťing. 

Právě tyto pulzace a vlny (řetězení) skvěle mobilizují a propojují celé tělo. 

Toto v Čchi-kung primárně nenajdeme.

Celé Tai-či probíhá až na malé výjimky ve vzpřímené pozici. V Tai-či nenajdete příliš předklonů, záklonů, úklonů a rotací páteře.

S Tai-či časem zakusíte na vlastní kůži rčení "Život plyne". I jako začátečníky vás Tai-či šoupne do příjemných stavů TADY a TEĎ, přirozeně se začnete soustředit a srovnáte mozkové funkce. Jako pokročilejší občas zažijete hlubší stavy typu "cvičí TO skrze mě samo". 

Po několika lekcích Tai-či si užijete legraci z toho, že chvílemi nebudete vědět, která je "levá přední a pravá zadní" a začne se pozvolna rodit přirozená schopnost soustředění na pohyb. Při procvičování Tai-či je i u začátečníků v tělocvičně cítit takové soustředění na pohyb, že by jeden slyšel spadnout špendlík na zem... Tím jste okamžitě tady a teď.

Při Tai-či více pracujete s prostorem, více se v něm pohybujete a ponoříte se do pohybu hlubším typem soustředění než při Čchi-kung. Při Čchi-kung se narozdíl od Tai-či zase rychleji a dříve uvolníte, zvláště jste-li začátečník.

Při Tai-či si začnete připadat jako perfektně seřízený hodinový strojek. Všechny tělesné části budou navzájem ve vlně dokonale spolupracovat jako dobře promazaná a seřízená ozubená kolečka (převody). 

Jde o specifickou integrující zkušenost, která je typická výhradně pro Tai-či.

Vnitřní síla se tak integrovaně bude šířit od podlahy (opory) až do konečků prstů na rukou. 

Po nácviku základních 24 forem lze v případě zájmu navázat na výuku 40 forem, 108 forem, šavle, dynamické wu-shu sestavy, Chen styl 13 a 74 forem atd. Máte tedy jasnou perspektivu výuky minimálně na dalších 10 let.

      

CO NABÍZÍ VÝHRADNĚ (KURZ) ČCHI-KUNG A FYZIO A CO V (KURZU) TAI-ČI NENAJDEME?

Ještě před několika lety jsme nabízeli výhradně jen kurzy Tai-či. A základní Čchi-kung byl a je vždy součástí všech našich kurzů Tai-či. Potřeba oddělení Čchi-kungu od Tai-či do samostatného kurzu vznikla teprve před několika lety, protože jsme v rámci jarního semestru jednoho z kurzů Tai-či "měli hotovo" a nechtěli jsme načínat nové Tai-či dovednosti. Čas jsme tedy vyplnili rozšířeným Čchi-kungem a fyzio cviky. Přidali se tenkrát i noví začátečníci, netaičisté. Pro velký úspěch a nenáročnost si cvičenci vyžádali pokračování samostatného kurzu Čchi-kung.

Chci tím výše říct, že nikdo nemusí mít obavu, že mu něco uteče, pokud se přihlásí rovnou na Tai-či, protože základní Čchi-kung je vždy součástí všech našich kurzů Tai-či.

Pro mě samotného spočívá rozdíl sestavy Čchi-kung od Tai-či v tom, že sestava Čchi-kung obsahuje předklony, záklony, úklony a rotace páteře. Je tedy "kompenzací Tai-či", které probíhá od začátku do konce v napřímení páteře bez těchto jejích vyjmenovaných pohybů. 

Čchi-kung je (v našem kurzu) pohybově jednodušší než Tai-či, to hned na úvod. Někdy bývá Čchi-kung nazýván "čínská jóga". 

Na Čchi-kung, který probíhá v zásadě namístě potřebujete jen 1,5 metru čtverečního prostoru. S Tai-či se do obýváku též vejdete / i se šavlí /, ale zaberete ho zpravidla celý.

V rámci fyziorehabilitačních cvičení na kurzu Čchi-kung se též občas dostaneme ke cvičení na zemi (leh na zádech, břiše, boku, sed, šikmý sed, klek, vysoký klek, lezení atd. Na toto v kurzu Tai-či prostě není a nebude čas, protože tam jsme plně zaměstnáni ovládnutím sestavy, která vypráví svůj vlastní příběh s bohatým obsahem.

Čchi-kung s námi mohou někteří zájemci vnímat i jako "přípravku na Tai-či" bez závazku. Všem můžeme zaručit, že cvičení zvládnou. 

Cvičení Čchi-kung je opravdu nenáročné, jednoduché, vše stále opakujeme a za 2 měsíce si ho zapamatujete i kdybyste nechtěli. V tuto chvíli vkládáme do kurzu více fyziorehabilitačních cvičení a cvičení v chůzi.

Jste-li však pohybově a koordinačně zdatnější, sportovně založení nebo máte-li strach, že se budete časem v kurzu Čchi-kung nudit, zvolte raději kurz Tai-či, bude vám asi vyhovovat svým stylem více.

- a zaměstnejte se tak na celý školní rok nácvikem základní, nejcvičenější a světově nejznámější sestavy "Yang 24 forem" (Čínská vládní sestava, Pekingská sestava 24 forem, Zjednodušený Taiji Quan).

Narozdíl od kurzu Tai-či se v kurzu Čchi-kung během semestru postupně naučíte vybraným účinným tématickým cvikům a postupům na krční, hrudní a bederní páteř, kyčle, ramena, kolena apod. Dostaneme se i ke cvičení pohybových vzorů dynamické neuromuskulární stabilizace (DNS) profesora Pavla Koláře, jsouc certifikovaným terapeutem této populární rehabilitační metody.

Na obou typech kurzů celých 60 minut "jen" cvičíme. Potřebujete víc?

Na kurzech Tai-či i Čchi-kung celých 60 minut komentovaně cvičíme, což je asi to co si přejete a představujete. 

K potřebné teorii a věcem, které by mnohdy zasluhovali hlubší vysvětlení se dostaneme jen základním způsobem, protože 60 minut lekce uteče jako voda a cvičenci si zaplatili kurz, kde se budou hýbat a kde se lekce tzv. "neprokecá". 

Protože si některá témata vyžadují hlubší vysvětlení, demonstraci, grafiku, promítání, dílčí dovednosti a hlavně časovou dotaci třeba i desítky minut nebo i několik hodin v kuse, nelze se do nich pro tento důvod v rámci 60 minutových kurzů vůbec pustit a ani je tím pádem vůbec načít.

Potřebujete-li umění Tai-či / Čchi-kung / fyziorehabilitačním postupům porozumět skutečně do hloubky, tématicky vyčerpávajícím způsobem jak po teoretické tak i po praktické stránce, odkazuji zájemce na semináře www.hladinaklidu.cz . 

Praktická tématická setkání vznikla v roce 2012 právě z této potřeby souvislé časové dotace navíc oproti 60 minutovým lekcím kurzů.

Probíhá jich zhruba 5 během školního roku a jsou na sobě tématicky nezávislá. Vyváženě 50% teorie, 50% praxe. Zde máme dostatek času i prostoru probrat vše, co se do 60 minutových lekcí kurzů prostě nemůže vejít. 

12 hodin v rámci jednoho víkendového semináře, při účasti v celém cyklu 5 setkání pak 5 x 12 hodin = 60 hodin navíc oproti kurzu, který má za semestr kolem 16 - 18 hodin (lekcí).

Dovednosti z kurzů jsou zlomkem možností, které lze ve skutečnosti realizovat.  

Energii čchi získanou Čchi-kungem a Tai-či lze dále na seminářích smysluplně zapojit do procesu sebeléčby, odblokování, rozvoje vnitřních schopností, meditace, podpory, tvarování a modelování jednotlivých životních oblastí atd. 

Zapojit svou vnitřní energii čchi jako Golema tak, aby pracovala pro vás a pro realizaci vašich záměrů.

Pro více informací odkazuji zájemce na www.hladinaklidu.cz