TAIJI (Tai-či, Tchaj-ťi, Taichi...)


Taiji Quan umožňuje zakusit pocit a harmonickou zkušenost PLYNUTÍ... Bezkonkurenčně vás rozhýbe a promasíruje zevnitř a to zcela nenásilně. Pokud nějaký čas vydržíte, opravdu se budete divit jak skvěle se můžete při a po cvičení cítit. 


Změknete, uvolníte se, budete přirození, spontánní a plní energie a současně budete stát nohama pevně na zemi, spojeni se svými kořeny.

Taiji je vhodné zejména pro neklidné, pohyblivé a nestálé povahy, kancelářské profese se sedavým zaměstnáním, aktivní jedince, ale i "nerváky", kteří se neustále někam ženou nebou jsou vláčeni životními okolnostmi či profesí (čemuž odpovídají skoro všichni lidé...). Ti všichni v Taiji naleznou tolik potřebné vědomé zpomalení a návrat k pra-původním pocitům a přirozenosti.

Proč cvičit Taiji Quan?

Přestože to tak navenek možná nevypadá, Taiji Quan je lékaři a specialisty na fyzioterapii, pohybovou medicínu a sport právem považován za bezkonkurenčně nejpropracovanější pohybový systém na světě.

Umožňuje a nabízí strukturálně nejkvalitnější a nepřirozenější pohyb, jaký si vůbec kdo kdy dovede představit. To je možné díky principu spojitosti a tzv. tělesné vlně, zvané též "Taiji Ting", která se v každé Taiji pozici a při jejich změně vine od chodidel vzhůru přes všechny klouby, vazy, šlachy... až do konečků prstů na rukou. Velice jemně, šetrně a bezpečně při tom tělo cvičícího zevnitř mobilizuje, odblokovává, uzdravuje a snad i omlazuje.

Protáhnete, rozhýbete a prokrvíte ty nejmenší svaly v těle, klouby, šlachy, vazy, měkké tkáně. Vaše kosti zesílí. Při pravidelném cvičení se budete cítit plní energie, svěží, získáte specifickou chuť do života, uchováte si trvalé vnitřní blaho a dobrou náladu. To vše takřka bez námahy, aniž byste se museli zpotit, ve velice krátkém čase (řádově již od 20 minut výše) v porovnání s jakýmikoliv jinými metodami či sporty.

Navíc - budete-li o to stát - můžete se po základním nácviku sestav Taiji Quan naučit efektivním sebeobranným aplikacím, které jsou v nich obsaženy.


Pro cvičení Taiji neexistují žádné překážky

Na kurzech Taiji naleznete nové přátele a skvělou partu, prakticky vždy v dobré náladě. Neseďte tedy doma večer u "bedny", netrapte zcela nepřirozeně své tělo v upocené posilovně a přijďte vytvářet a sdílet dobrou energii a tělu zcela přirozený, nanejvýš prospívající, pohyb.

Taiji můžete cvičit v jakémkoliv věku, náš nejstarší cvičenec (v roce 2013 oslaví 86 let) s námi začal cvičit v 79 letech a úspěšně zvládl sestavu 24 forem během 2 let (naopak na cvičení s dětmi se nespecializujeme). 

Nezáleží na pohybových (ne)schopnostech, vaší váze či fyzických potížích. Ani bolavá kolena nejsou překážkou cvičení a stav se pomalu zlepšuje. 

Obecně platí - pokud můžete chodit, můžete i "Tajčit". 

Z vlastních zkušeností vím, že Taiji režim je dokonce mnohem šetrnější (např. pro bolavou bederní páteř) než režim běžné chůze a ve většině případů lze dokonce v rámci své rehabilitace doma "Tajčit" i pokud zrovna akutně nemůžete takřka chodit. Tak to prostě je...

Součástí našich kurzů a každé lekce Taiji Quan je, v rámci základních dovedností a rozcvičky, pokaždé několik nejjednodušších prvků cvičení Qi-gong, které postačují k pozvolnému budování kapacity vnitřní energie, kterou potřebujeme pro následné cvičení Taiji Quan.

Je třeba otevřeně říci, že narozdíl od Qi-gong, si výcvik v Taiji žádá větší trpělivost a vytrvalost.


Rozhodně je větším závazkem, než-li samostatný výcvik v Qi-gong


Je dobré to vědět předem a počítat s tím, aby bylo naplněno vaše očekávání a nebyli jste brzy zklamáni. 


Projít výcvikem v Taiji je na druhou stranu skvělou investicí, která se vám bude vracet po celý zbytek života až do vysokého, díky energii Taiji kvalitního a vitálního, stáří.

Do chvíle, než natrénujete technicky správně alespoň základní jednoduchou sestavu Yang 24 forem (kterou učíme začátečníky) uplyne minimálně 1 školní rok. V následujícím druhém roce, eventuelně dalších letech výuky teprve zpřesňujete svou techniku a dostavuje se hlubší uvolnění a zklidnění nervového centra. 

A tak v souladu s tím co říkají mistři v Číně platí: 

"malý úspěch" se dostavuje zhruba po 3 letech pravidelného cvičení."

Samozřejmě příjemně se cítíte po každém cvičení počínaje od 1. začátečnické lekce a i po začátečnickém cvičení je zde již efekt odpovídající úrovni vaší dovednosti, to je jasné. I Taiji funguje na tělesné úrovni pomalinku, ale přesto, od začátku.

Do samotného začátku platí pro cvičení Taiji Quan tato pravidla:


1. Přesnost

Nejpve je třeba cvičit přesně (zvládnout techniku), mít tedy představu o vědomém vedení pohybu, tj. vědět, co mám dělat s tělem, rukama, nohama apod.

2. Pomalost

Pokud budete zpočátku cvičit rychle, resp. budete mít tendence zrychlovat namísto zpomalovat, cvičení nebude plně vědomé, uděláte spoustu drobných chyb v přesnosti, technice. Jde o to, pomalostí celé cvičení zvnitřnit a uvést do souladu přesné cvičení s plným vědomím toho co probíhá, co děláte.

3. Uvolnění

Následkem dodržování předchozích dvou principů nastává po jisté době skutečné uvolnění. Nemůžete se v "motoricky - pro mozek - relativně složitém" Taiji tělesně ani psychicky zcela uvolnit dříve, než se tělo naučí vedení pohybu, než cvičení přejde tzv. "do krve". Protože do té doby stále vyvíjíte jisté úsilí nad získáním pohybové kontroly, provádíte korekce chyb atd. Váš dech se automaticky prohloubí a nastane jeho soulad s pohybem. Cvičíte-li přesně dle instrukcí a současně pomalu, jste na nejlepší cestě ke skutečnému uvolnění, ze kterého teprve vyplývají skutečné benefity cvičení jako akumulace vnitřní energie, vitalita apod. Zde teprve začínají pokročilé principy Taiji, jimiž se nemá smysl podrobněji zabývat, dokud nemáte v sestavě zmíněné 3 principy výše.


Důležitost Qi (čchi) a Qi-gong (Čchi-kung) v Taiji Quan


Pokud máte zájem o hlubší porozumění a praxi cvičení samostatného Qi-gong, které není několikaletým závazkem jako Taiji a přesto je od začátku mnohonásobně účinnější (protože není motoricky - pohybově - nijak složité) a do kterého jsou zahrnuty metody strečingu, kloubní mobilizace, centrace a pokročilé principy práce s vnitřní energií čchi a vnitřní silou Ting, pak odkazujeme na semináře a vysokou školu Qi-gong, na kterých můžete se svou čchi pracovat opravdu do hloubky, včetně podrobného výkladu a výuky, promítání, názorných a obsažných skript apod.

Narozdíl od Taiji se v Qi-gong učíte léčit sebe sama i druhé. Záměrem a vnitřní energií.

Protože je Qi motorem nebo "palivem" Taiji, platí, že vaše Taiji vám bude fungovat a dávat takový přínos, do jaké míry zvládnete a rozvinete svou vnitřní energii Qi rozvíjenou Qi-gongem. 

Proto se vyplatí věnovat maximální pozornost praktickému porozumění dovednostem Qi-gong a zvládnout metody rozvíjení a kultivace vnitřní energie Qi (čchi).

Pokud se naučíte sestavu Taiji, ale současně neporozumíte tomu, že je důležité současně trénovat i svou Qi a mít její správné vnímání, její prožitek a schopnost jí vést tělem, je to podobné tomu, jakobyste měli doma v garáži zaparkované luxusní auto (sestava Taiji), avšak nelze s ním jezdit, protože mu chybí motor nebo benzín (vnitřní energie Qi budovaná dovednostmi Qi-gong). Taiji se pak stává pouhou gymnastikou a je to podobno projížďce vaším luxusním autem, které je však taženo v závěsu na laně za autem jiným, za tahačem.

Proto je opakovaně zdůrazněna praxe Qi-gong, nejlépe ještě předtím než se pustíte do pohybového Taiji, kde se pracuje již s variacemi vedení vnitřní energie a vnitřní síly tělem. 

V Taiji je dost práce již s tím, zvládnout motoricky pohyb "levé přední a pravé zadní" a současně udržovat správné držení těla atd.

Skutečný prožitek v Taiji se dostavuje mnohem později než při samotném cvičení Qi-gong, nicméně je poté zajímavější a pestřejší a dovoluje zakusit ono v začátku článku zmíněné "Plynutí"...

Limity Taiji Quan


Taiji Quan bylo vytvořeno původně k bojovým účelům - k sebeobraně. Rozhodně tedy nehledejte v Taiji něco, co v něm odpočátku od jeho vzniku není. Např. Taiji nemá nic společného s duchovnem, neobsahuje žádná mystéria, tajemství apod.

V Taiji se jedná o práci s oblastí 1. a 2. čakry, tedy s fyzickým a pránickým (éterickým) tělem, biopolem, chcete-li. Taiji je především fyzické cvičení s procítěním perfektní koordinace celého těla. Následkem dodržování konkrétních principů se tělo stává hluboce prokrvené, je vnímán tok krve a čchi. Opravdu dobře se rozhýbete a promasírujete tělo zevnitř.

Inklinujete-li spíše než k preciznímu několikaletému pohybovému výcviku těla (Taiji Quan) k duši a konkrétním možnostem aplikace vnitřní energie a přejete-li si objevovat a prožívat mystéria lidské duše, bytí a kosmu, raději se dejte odpočátku na Qi-gong, zahrnující široké spektrum dovedností mezi 1. a 6. čakrou. Qi-gong, který praktikujeme samovolně přechází v meditaci, kultivující nejjemnější bytostné energie 6.-7. čakry.