Zásady praxe Taiji Quan

Hovořme o zásadách a požadavcích, které by se měly při tréninku Tai Ji dodržovat. Hlavní zásady a požadavky pro přehlednost rozdělím na několik úseků:

"Kdy a kde necvičit Tai Ji" a to z důvodu nepříznivých podmínek vnějších a vnitřních, "Kdy a kde cvičit Tai Ji" a to z důvodu příznivých podmínek vnějších i vnitřních. Dále budou úseky rozděleny na "Před cvičením", "Při cvičení", "Po cvičení".

Trvalé nerespektování zásad vhodné chvíle a místa cvičení může mít neblahé účinky na naši Qi.

I když je dobré si vše sám zkusit a někdy zásadu porušit a tím se přesvědčit o jejím významu:

Kdy a kde necvičit Tai Ji

Nepříznivé vnější podmínky:

  • Počasí: extrémní teploty, necvičit v přílišném chladu, mrazu, mlze ani tropickém vedru.
  • Silný vítr, průvan a déšť: narušují proudění povrchové Qi, je těžší Qi řídit.
  • Bouřka: za bouřky necvičte, Qi je extrémně jangová.
  • Cvičení pozdě večer (příliš jin) nebo v poledne (příliš jang).
  • Přítomnost cizích lidí: pokud je však skutečně dokážete nevnímat, nejsou překážkou.
  • Přílišný hluk, eventuelně nevhodná hudba a nedostatek čerstvého vzduchu.
  • Blízkost jezu, elektrárny, přítomnost vysokého elektrického či magnetického pole atd.
  • Nedostatek vhodného prostoru, příliš mnoho stimulů okolo. Necvičit ve sklepeních (jin), na půdách (jang)...
  • Nevhodný oděv: oděv by měl být volný, nesmí bránit dýchání a pohybu
  • Nevhodná obuv: obuv by měla mít měkkou podrážku, příp. nízký podpatek.
  • Cvičení naboso: bodem jung-čchüan může do těla vniknout energie chladu a oslabit Qi ledvin.
  • Cvičení bez rozcvičky: rozcvička připraví svaly a klouby, odstraní hrubé blokády.

Nepříznivé vnitřní podmínky:

  • Silná deprese a rozrušení nebo naopak přílišná radost či extáze.
  • Akutní horečnaté či respirační onemocnění nebo velká bolest.
  • Spěch a nedostatek předem vyhrazeného času a prostoru pro sebe.
  • Požití alkoholu, drog, ale i pravidelné kouření.
  • Příliš neklidná a vystresovaná mysl. Nejprve se zklidněte.
  • Velká únava, žízeň či hlad. Raději se vyspěte, napijte a najezte.
  • Cvičení těsně před a po jídle. Doporučuje se pauza alespoň hodinu, hodinu a půl.
  • Cvičení těsně před a po pohlavním styku. Řádově několik hodin, uvádí se však i 24 hodin.

Kdy a kde cvičit Tai Ji

Příznivé vnější podmínky:

  • Cvičení ráno při východu Slunce a večer při jeho západu.
  • Blízkost moře, jezera, rybníka, řeky nebo jen potoka před námi (Feng-shui).
  • Kopec, vrch či skála za zády (Feng-shui).
  • Cvičit čelem k východu či jihu nebo čelem ke Slunci.
  • Opuštěné údolí, louka či les. Čerstvý vzduch.
  • Dorůstající Luna, nejlépe přímo úplněk (posiluje vnímání Qi).
  • Pronikavé ticho, eventuelně příjemná hudba.
  • Přítomnost zkušeného učitele Tai Ji Quan

Příznivé vnitřní podmínky:

  • Radostné a uvolněné těšení se na cvičení (vytvořit si pozitivní návyk).
  • Dalšímu učení otevřená mysl. Spokojenost s rychlostí svého pokroku v učení.
  • Jasná, tichá, přítomná, zklidněná a zároveň zkoncentrovaná mysl.
  • Vnitřní úsměv, pohoda, pocit štěstí a vnitřního blaha.
  • Vyrovnaný vnitřní stav bez jakýchkoliv extrémů.
  • Nahromaděná a zkoncentrovaná vnitřní Qi.
  • Šetření pohlavní silou - esencí Ťing, z níž se vytváří Qi (zvláště platí pro muže).
  • Dostatečné rozcvičení, protažení a zahřátí se před tréninkem.

Před cvičením

Alespoň hodinu před tréninkem nejezte, psychicky se nalaďte na cvičení, zklidněte mysl, nevěnujte se aktivitám, které vyčerpávají tělo a mysl. Na začátku samotného tréninku nezapomeňte na běžnou rozcvičku, která protáhne a zahřeje vaše svaly, připraví vás a odstraní hrubší blokády na šlachosvalových drahách v průběhu meridiánů. Při samotném energetickém cvičení Tai Ji pak lépe ucítíte vlastní Qi cirkulovat tělem.

Cvičení by mělo být zahájeno, jak jsem již uvedl, běžnou rozcvičkou, poté energetizační čchi-masáží, alespoň několikaminutovým postojem Wu Ji (postoj prázdnoty) s koncentrací na tan-tchien, dechovými cviky a základními pohyby a až poté je dobré přejít k samotnému cvičení sestav (Tao-lu).

Nejprve se preferuje v tréninkové jednotce zacvičení kratších, žákovských a důvěrně známých sestav a poté delších a obtížnějších. Stejně tak cvičení ve dvojici Tchuej-šou není dobré zařadit na začátek cvičební jednotky.

Při cvičení

Při samotném cvičení již věnujte pozornost pouze technickým zásadám cvičení, principům pohybu, buďte ve cvičení přesní a uvolnění. Při samotném technickém nácviku sestav je dobré, aby studenti neustále pozorovali učitele a snažili se "kopírovat" pohyb přesně podle něj. Teprve později, po zvládnutí jednotlivých forem se cvičení stává prožitkovým a efekt cvičení se umocňuje.

Kriteriem správného provedení cvičení je pocit příjemného tepla v celém těle, lehké zvlhnutí pokožky, nikoliv však zapocení. Dále pocit pohody, blaha a lehkosti, ale i pocit vnitřního prostoru.

Pokud je vám při cvičení nepříjemně horko, příliš se potíte, pak pravděpodobně nejste správně uvolněni, mysl není soustředěna do tan-tchienu a možná i nesprávně dýcháte. Nesnažte se zpočátku spojovat dýchání s pohybem jinak se zvýší vaše celkové napětí, nebude se cítit pohodlně a přirozeně. Takovýto proces spojení pohybu a dechu přijde sám od sebe ve chvíli, kdy zvládnete technickou stránku cvičení, až budete mít pohyb "v krvi". Dechové techniky nacvičujte při Qi-gongu na místě při jednoduchých pohybech, nikoliv rovnou v sestavě v často složitých formách.

Necvičte až do únavy, pokud v průběhu cvičení cítíte nevolnost, přestaňte cvičit, dopřejte si čerstvý vzduch a soustřeďte se na tan-tchien nebo spojení chodidel se zemí.

Po cvičení

Sami ucítíte a uvědomíte si, že mnohdy až po skončení cvičení Tai Ji, zvláště je-li vaše tělo v klidu, ve vašem těle cirkuluje energie Qi a vy se cítíte blaženě, euforicky, je vám prostě dobře na světě.

S koupáním nebo sprchováním vyčkejte minimálně 90 minut po skončení cvičení. Je důležité dát čas povrchové Qi, aby se stáhla zpět do tělesného jádra, středu (tan-tchienu). Taktéž nejezte alespoň hodinu po cvičení. Pokud je však již pozdě večer a vy chcete spát a přesto nemůžete usnout, tyto zásady nerespektujte a dejte si teplou koupel a najezte se, vypijte jedno či dvě piva, což zpomalí tok vaší Qi, uzemní vás to, přestože tím část Qi vytvořenou cvičením ztratíte.

Pokud vás po cvičení bolí hlava, pomáhá horká koupel chodidel (asi 20 minut), která "hromosvodovým efektem" stáhne energii z hlavy do chodidel. Pocítíte výraznou úlevu.

Začátečníkům, kteří se teprve učí sestavu doporučuji ihned po příchodu domů z oficiálního tréninku, zacvičit si ještě několikrát doma nové pohyby. Je zde zkušenost, že pokud tak neučiníte a jdete rovnou po cvičení spát (probíhá-li trénink v podvečerních hodinách), do rána zapomenete asi 50 % nového.

Kdykoliv máte chvilku čas, v mysli si přehrávejte jednotlivé formy a celou sestavu. Musíte se naučit představit si každý pohyb, celou sestavu zacvičit jen v mysli. Jedině tak vaše mysl bude při fyzickém cvičení řídit pohyb. Cvičení "pouze v mysli" je dobrou meditací před spaním - zklidníte a uvolníte se a možná že ve snění budete pokračovat ve cvičení. Také budete mít lehčí a "lítací" nebo dokonce lucidní sny. 

Výcvik v lucidním snění absolvujete v rámci školy Qi-gong...